FACILITATOR ALBERT


portfolio - rugzak

'...van Disney naar Drenthe en verder'

 

Dag gefaciliteerd bij Life Sciences/Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Oefening met deel van de groep: Disneymethode. 


in het (mbo)beroepsonderwijs

heb ik gefaciliteerd en doe dat nog steeds. 
  • Bv. bij het Friesland College,
  • Van Hall - Larenstein,  
  • Deltion College,
  • Noorderpoort College,
  • Drenthe College, 
  • Rijnland College,
  • ROC de Leijgraaf (i.v.m. PIT),
  • ROC A-12,
  • Graafschap College,  
  • Mondriaan College Den Haag (afd. Autotechniek),
  • NHL/Stenden Leeuwarden, 
  • CVI  en meer.

... ... ...

Foto: aan de slag met'workplace evaluation' om 10 aspecten binnen de werkomgeving te verbeteren. Locatie: CVI Den Bosch.   

 

in het domein zorg...en meer

  • Bv. bij zorginstelling Zuid Oost Zorg Drachten,
  • Auxilium Academy -opleiding tot mantelzorgmakelaar-  
  • 'Welkom in Bubbelonie' Doorn,
  • Strandfestivals Amersfoort, 
  • Like to share, joint venture FORMEDIA B.V. en Dieter.nl
  • MBO raad Woerden. 

3-daagse training Zuid Oost Zorg, Drachten. Foto 1: flap swiping. Foto 2: parachute uitvouwen ter voorbereiding op opdracht teambuilding.       

 

Foto:  teambuilding: met de bal spelen én elkaar BLIND durven vertrouwen; twee deelnemers hebben nl. blinddoek voor.     

 

welke opdrachten heb ik gefaciliteerd?

  • Functioneringsgesprekken moeten professioneler en meer inspirerend worden. Hoe?  
  • Verder: we hebben een nieuwe zorg-organisatie structuur. Hoe zorgen we ervoor dat deze vernieuwing in ons team gaat werken? 
  • Hoe krijgen we medewerkers zover dat ze eigenaarschap nemen in zelf-organiserende organisatie?
  • Het zou top zijn als 100 docenten zich aanmelden voor het docentenregister. Hoe?  
  • Onze afdeling krimpt. Hoe slagen we erin meer studenten binnen te halen en tegelijk plezier in ons werk te houden? 
  • Hoe gaat onze nieuw in te richten afdeling eruit zien, waarbij studenten en medewerkers in dezelfde ruimte samen-werken. 

Foto: voice dialoque in actie.  

verder...

  • De introductie van keuzedelen verloopt stroef. Hoe kunnen we dit (weer)lostrekken?  
  • Hoe maken we onze studenten ondernemend?
  • Het zou fantastisch zijn als 5000 studenten met hun verborgen schat een bijdrage weten te leveren aan de missie van onze hogeschool. Hoe? NHL/Stenden.
  • Welke aspecten van onze leercyclus horen bij de verantwoordelijkheid van de student, om te kunnen werken aan een leervraag?
  • Hoe kunnen we studenten & medewerkers meer duurzaam laten denken en doen tussen nu en 2 jaar. 
  • Hoe kunnen we persoonlijk leiderschap inkleuren in onze nieuwe setting op school? 
  • Vanuit MBO raad Woerden: hoe houden we in het vmbo van Noord Nederland krimp van leerlingen tegen -zie foto-  

Foto: werkdag vanuit MBO raad  in Zwolle met vmbo directies.' In de middag liet ik 'konijn met pruimen' uitwerken (convergeren). 

verder...

  •  Hoe zorgen we ervoor dat onze verzorgenden niet sturend maar meer coachend gaan begeleiden? 
  • Hoe lukt het de verantwoordelijkheid v.h. het leerproces dichter bij de student te krijgen?
  • Hoe zorgen we ervoor dat leerlingen uit het nabij gelegen vmbo soepel(er) instromen in het mbo. NB. Het hoeft niet beslist ‘ons’ ROC te zijn. 
  • Hoe kan het beroep automonteur duurzamer  worden voor mens en milieu? 
  • Ontwerp en bouw een verplaatsbaar atelier (KW1C).
  • Hoe komen we tot 5 succesfactoren voor duurzaam alumnnibeleid? 
  • Hoe kunnen we 'collectiviteit v.d. ondersteuning' meer laten werken én zichtbaar maken in de organisatie (FC) 

Foto: beleidsmedewerkers v.h. Friesland College aan de slag  met de methode van H.G. Wells. De dialoog-vraag was: hoe zou men 75 jaar terug gedacht hebben over 'ondersteuning' in het onderwijs.  


Dag gefaciliteerd over 'persoonlijk leiderschap'. Aan de hand van een foto van de school (waar dit  team met veel jonge docenten werkt)  eerst een schriftelijke Round Robin geïnitieerd; daarna  swiping'.


verder...

  • Craft your future’ is amper bekend in de organisatie. Hoe kunnen we dit een boost geven binnen de organisatie, zodat studenten het vaker gaan kiezen?
  • Waar kunnen 10 afgekeurde OV-bussen van Arriva voor worden gebruikt met een duurzaam karakter. 
  • Hoe kunnen we ambassadeurs van excellentie programma zichtbaar(der) maken in de organisatie?
  • Hoe komen we tot ‘future center’ voor beroeps onderwijs, zodat teams leren innoveren (ROC A-12). 
  • En andere opdrachten.

Werken met D-box kwadrant in Velp -team ROC A 12-     


In Oss gewerkt met offciële D-box flap (convergeeropdracht). 



meer uit mijn portfolio

1


Foto: opwarmertje, dat ik geregeld gebruik is de 'water ceremonie'. 


2


Foto's: tool voor kennismaking en gefaciliteerd bij het strandfestival in Amersfoort; te gebruiken bij meerdaagse trainingen. Opdracht: creëer intuïtief object over wie jij bent. Na 1 uur werd in groepjes van 3 gepresenteerd. Ik liet vragen meenemen als: als je kijkt naar jouw object, wat komt dan in je op; als object een dier was, welk dier dan;  als het muziekstuk was, welk stuk dan; als object zou beschikken over een superkracht, welke ? Daarna de andere 2 van het groepje laten reageren op deelnemer 1 met dezelfde vragen


3


Soms is 'the whole system in the room' klein en kan een op-de-hei dag bij iemand thuis. Opdracht deze dag was: hoe kunnen we kwaliteit van curriculum verbeteren? 


4


Foto: soms doe ik de 'ijsbreker'... koffer gooien. 


5


Foto's: bij een werkdag op het Noorderpoort College had ik vooraf aan de teamleden gevraagd hun vragen mee te nemen of hun aanbieding. Tijdens de dag faciliteerde ik o.a.:'IK ZOEK en IK BIED AAN'. Iedereen die op vragen, of aanbiedingen wilde reageren, kon dat elk moment doen m.b.v. post its. Deze dag bleek er echter voorkeur te zijn voor het erover te hebben i.p.v. te stickeren.  


6


Foto 1: met de groep uitwaaien op een strand. Als die optie er is...altijd doen. Foto 2: De hele groep liet ik met de ogen dicht een 4-kant maken van gele waslijn (15 meter lang), die voor hen lag. Lopend naar het strand gaf ik 2-tallen de probleemvraag mee om te verkennen. Op de terugweg moest met een ander 'maatje' antwoorden worden geformuleerd om bij terugkomst te presenteren.    


7


Hier faciliteer ik een dag bij Bertilla in Drachten. Foto 1: ik liet het team 'markt' houden over  de probleemvraag. Foto 2: aan het eind van de dag mocht het team 'rad van fortuin' bouwen.   


8


Bij NHL/Stenden is de missie: werken aan wereldwijde innovatie. Een slogan is:'the world of exploring starts here'. Ik heb 2 sessies gefaciliteerd met medewerkers van de afdeling Marketing. Opdracht: 'Het zou fantastisch zijn als 5000 studenten met hun verborgen schat een bijdrage weten te leveren aan de missie van onze hogeschool. Hoe realiseren we dit?' 


9


Foto: studiedag met het Fries Ondernemerscollege. Ik heb de dag gefaciliteerd met crea-techniek: DENKEN ALS EEN JAPANNER.    


10


Opdracht (met papier, plakband een schaar en post-its): wie bouwt de hoogste -op de grond staande- toren. Doel: welke handelingen of interventies zijn gepleegd, tijdens 8 minuten bouwen, die je mee kunt nemen als oplossing voor het probleem.


11

Foto van Global Goals (Spark your mind, spread the goals). Ik gebruik de foto als dialoogmethodiek bij LATERAAL DENKEN. Ik heb teams o.a.laten sparren over: wat nu als  koeien konden vliegen?    

 

Of....stel, dat een Bossche Bol een kleine elektriciteit centrale is. Welke bijdrage levert dit op voor de oplossing van de probleemvraag van vandaag?  Foto: Kw1C.


12


Dag gefaciliteerd voor alumnirelaties bij 'Seats2Meet' in Utrecht. Na de keynote van de voorzitter liet ik de 30 deelnemers speed-daten met 3 vragen in 3 minuten. Probleemvraag deze dag was: hoe komen we tot 5 succesfactoren voor duuurzaam alumnibeleid?  


13

Ik heb een periode zakjes LEGO mogen lenen en zette deze in als start van de kennismaking.    


14


Kennismaken...voorafgaand aan de bijeenkomst schrijven deelnemers iets op over zichzelf. In de bijeenkomst komt zo nu en dan  een deelnemer aan het woord en vertelt. Locatie: Life Sciences/Van Hall-Larenstein. Probleemvraag was: hoe krijgen we de student meer actief betrokken in het leerproces. 


15


Convergeeropdracht  bij het werken  met docenten van een ROC:  bereid  papieren moodboard  voor.  


16


Foto 1: Ik werk ook wel met 'brown paper'. Foto 2: zo nu en dan laat ik deelnemers complimenten schrijven...voor de buurvrouw/man.  


16



tot slot

Wat je hebt gelezen en bekeken is wie ik ben en wat ik doe. Geïnteresseerd? Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak.