'...van Disney naar Drenthe en verder'
Dag gefaciliteerd bij Life Sciences/Van Hall Larenstein in Leeuwarden. Oefening met deel van de groep: Disneymethode.
Foto: aan de slag met'workplace evaluation' om 10 aspecten binnen de werkomgeving te verbeteren. Locatie: CVI Den Bosch.
3-daagse training Zuid Oost Zorg, Drachten. Foto 1: flap swiping. Foto 2: parachute uitvouwen ter voorbereiding op opdracht teambuilding.
Foto: teambuilding: met de bal spelen én elkaar BLIND durven vertrouwen; twee deelnemers hebben nl. blinddoek voor.
Foto: voice dialoque in actie.
Foto: werkdag vanuit MBO raad in Zwolle met vmbo directies.' In de middag liet ik 'konijn met pruimen' uitwerken (convergeren).
Foto: beleidsmedewerkers v.h. Friesland College aan de slag met de methode van H.G. Wells. De dialoog-vraag was: hoe zou men 75 jaar terug gedacht hebben over 'ondersteuning' in het onderwijs.
Dag gefaciliteerd over 'persoonlijk leiderschap'. Aan de hand van een foto van de school (waar dit team met veel jonge docenten werkt) eerst een schriftelijke Round Robin geïnitieerd; daarna swiping'.
Werken met D-box kwadrant in Velp -team ROC A 12-
In Oss gewerkt met offciële D-box flap (convergeeropdracht).
Foto: opwarmertje, dat ik geregeld gebruik is de 'water ceremonie'.
Foto's: tool voor kennismaking en gefaciliteerd bij het strandfestival in Amersfoort; te gebruiken bij meerdaagse trainingen. Opdracht: creëer intuïtief object over wie jij bent. Na 1 uur werd in groepjes van 3 gepresenteerd. Ik liet vragen meenemen als: als je kijkt naar jouw object, wat komt dan in je op; als object een dier was, welk dier dan; als het muziekstuk was, welk stuk dan; als object zou beschikken over een superkracht, welke ? Daarna de andere 2 van het groepje laten reageren op deelnemer 1 met dezelfde vragen.
Soms is 'the whole system in the room' klein en kan een op-de-hei dag bij iemand thuis. Opdracht deze dag was: hoe kunnen we kwaliteit van curriculum verbeteren?
Foto: soms doe ik de 'ijsbreker'... koffer gooien.
Foto's: bij een werkdag op het Noorderpoort College had ik vooraf aan de teamleden gevraagd hun vragen mee te nemen of hun aanbieding. Tijdens de dag faciliteerde ik o.a.:'IK ZOEK en IK BIED AAN'. Iedereen die op vragen, of aanbiedingen wilde reageren, kon dat elk moment doen m.b.v. post its. Deze dag bleek er echter voorkeur te zijn voor het erover te hebben i.p.v. te stickeren.
Foto 1: met de groep uitwaaien op een strand. Als die optie er is...altijd doen. Foto 2: De hele groep liet ik met de ogen dicht een 4-kant maken van gele waslijn (15 meter lang), die voor hen lag. Lopend naar het strand gaf ik 2-tallen de probleemvraag mee om te verkennen. Op de terugweg moest met een ander 'maatje' antwoorden worden geformuleerd om bij terugkomst te presenteren.
Hier faciliteer ik een dag bij Bertilla in Drachten. Foto 1: ik liet het team 'markt' houden over de probleemvraag. Foto 2: aan het eind van de dag mocht het team 'rad van fortuin' bouwen.
Bij NHL/Stenden is de missie: werken aan wereldwijde innovatie. Een slogan is:'the world of exploring starts here'. Ik heb 2 sessies gefaciliteerd met medewerkers van de afdeling Marketing. Opdracht: 'Het zou fantastisch zijn als 5000 studenten met hun verborgen schat een bijdrage weten te leveren aan de missie van onze hogeschool. Hoe realiseren we dit?'
Foto: studiedag met het Fries Ondernemerscollege. Ik heb de dag gefaciliteerd met crea-techniek: DENKEN ALS EEN JAPANNER.
Opdracht (met papier, plakband een schaar en post-its): wie bouwt de hoogste -op de grond staande- toren. Doel: welke handelingen of interventies zijn gepleegd, tijdens 8 minuten bouwen, die je mee kunt nemen als oplossing voor het probleem.
Foto van Global Goals (Spark your mind, spread the goals). Ik gebruik de foto als dialoogmethodiek bij LATERAAL DENKEN. Ik heb teams o.a.laten sparren over: wat nu als koeien konden vliegen?
Of....stel, dat een Bossche Bol een kleine elektriciteit centrale is. Welke bijdrage levert dit op voor de oplossing van de probleemvraag van vandaag? Foto: Kw1C.
Dag gefaciliteerd voor alumnirelaties bij 'Seats2Meet' in Utrecht. Na de keynote van de voorzitter liet ik de 30 deelnemers speed-daten met 3 vragen in 3 minuten. Probleemvraag deze dag was: hoe komen we tot 5 succesfactoren voor duuurzaam alumnibeleid?
Ik heb een periode zakjes LEGO mogen lenen en zette deze in als start van de kennismaking.
Kennismaken...voorafgaand aan de bijeenkomst schrijven deelnemers iets op over zichzelf. In de bijeenkomst komt zo nu en dan een deelnemer aan het woord en vertelt. Locatie: Life Sciences/Van Hall-Larenstein. Probleemvraag was: hoe krijgen we de student meer actief betrokken in het leerproces.
Convergeeropdracht bij het werken met docenten van een ROC: bereid papieren moodboard voor.
Foto 1: Ik werk ook wel met 'brown paper'. Foto 2: zo nu en dan laat ik deelnemers complimenten schrijven...voor de buurvrouw/man.
Wat je hebt gelezen en bekeken is wie ik ben en wat ik doe. Geïnteresseerd? Neem gerust contact op voor het maken van een afspraak.