FACILITATOR ALBERT


gereedschap box...wat zet ik in

'...vanallus en van Slingers tot Schoen'

 

Spullen uit 1 van mijn gereedschap-boxen.   


Wat zet ik in om een probleem met creatief denken en doen tot een oplossing te brengen?   

  • Naast kennismaking -wezenlijk voor de start- werk ik o.a.met het COCD kwadrant. Een goed instrument om efficiënt problemen op te lossen. Onderdeel 1 ervan is: inventariseren. Wat ik dan wel inzet is (omgekeerd) brainstormen, zweef-denken, de snelkookpan, flap swiping, systematisch innovatief denken en meer.

Kennismaken...ik laat deelnemers hier m.b.t. 4 vragen iets opschrijven over zichzelf. Materiaal: rol inpakpapier. 

Een tweede onderdeel is associëren. Wat ik dan wel inzet is brainwriting -de 6-3-5 methode-, de GPS methodiek, werken met een zak chips, of een LEGO-bus. Het derde onderdeel is provoceren (fikkie stoken) -ik doe dit alleen als het bij een groep of team past- en dan zet ik bv. SCAMPER in, of beeldbloggen, werken met metaforen en meer.  


Docenten techniek v.h. Deltion College op locatie rond  Meppel. Opdracht: brainwriting 6-3-5.   

Werkprobleem  deze dag was: 'hoe krimp van onze opleiding om te buigen naar groei.'


Tot slot zet ik bij COCD wel confronteren in. Dit klinkt spannend, maar het is goed te doen. De kern is kijken naar andere situaties met dezelfde problemen en dan toetsen hoe in die omstandigheden wordt omgegaan met het dilemma.  


Verder

Een andere techniek is Creative Problem Solving (CPS). Dit betreft een gestructureerde aanpak die ik inzet voor complexe problemen, welke eerst geanalyseerd dienen te worden. CPS is opgebouwd uit 6 stappen en de kracht van CPS zit, voor mij, in de combinatie van analytisch en intuïtief denken & doen.   

...

Waar ik ook mee werk is -interactief- Design Thinking. Een beproefde aanpak voor listige problemen met veel belanghebbenden waarop je geen eenduidige oplossing kunt toepassen. Design Thinking accentueert het perspectief van de mens achter de vraag: de eindgebruiker. Bij prototyping (o.a. met LEGO) laat ik -creatieve- oplossingen iteratief testen én toetsen in de praktijk.

Foto: start prototyping. Probleem deze dag was: hoe richten we ideale nieuwe werkruimte in voor docenten.

Presentatie groep 1  -Graafschap College-  


...

Docenten -regio Utrecht- maken zich de crea-techniek Design Thinking eigen. Er zat nu bij uitzondering een stuk training in de facilitering.  

...

Fotogalerij van facilitator dag Design Thinking (Design Based Education) met docenten én studenten. Opdracht was: hoe omzet met 50% te verhogen van vakantiepark 'Het gouden plakje' in Westerveld.  Als ijsbreker: rap battle.


Nog meer?

  • Ja...in de box zit ook gereedschap om deelnemers te kunnen laten beslissen (bv. met behulp van krachtenveldanalyse, stemmen met de voeten enz.), of gereedschap om te discussiëren (bv. open - of gesloten vissenkom, voice dialoque, parade van de afwezigen, lateraal denken, de praatstok, vooruit evalueren), of gereedschap om kennis te delen (bv. open space, of kennismarkt). 
  • Her en der verspreid liggen er ook ijsbrekers en energie-gevers in de gereedschap box.  

Foto: opstelling 'gesloten vissenkom,' ; een dialoogmethodiek, die ik voor een pauze had ingezet bij een werkbijeenkomst in Zwolle. Opdracht:'tegengaan van verdere krimp in het vmbo. Hoe? '   


Hier werken deelnemers in de opstelling 'open vissenkom'.