'...vanallus en van Slingers tot Schoen'
Spullen uit 1 van mijn gereedschap-boxen.
Wat zet ik in om een probleem met creatief denken en doen tot een oplossing te brengen?
Kennismaken...ik laat deelnemers hier m.b.t. 4 vragen iets opschrijven over zichzelf. Materiaal: rol inpakpapier.
Een tweede onderdeel is associëren. Wat ik dan wel inzet is brainwriting -de 6-3-5 methode-, de GPS methodiek, werken met een zak chips, of een LEGO-bus. Het derde onderdeel is provoceren (fikkie stoken) -ik doe dit alleen als het bij een groep of team past- en dan zet ik bv. SCAMPER in, of beeldbloggen, werken met metaforen en meer.
Docenten techniek v.h. Deltion College op locatie rond Meppel. Opdracht: brainwriting 6-3-5.
Werkprobleem deze dag was: 'hoe krimp van onze opleiding om te buigen naar groei.'
Tot slot zet ik bij COCD wel confronteren in. Dit klinkt spannend, maar het is goed te doen. De kern is kijken naar andere situaties met dezelfde problemen en dan toetsen hoe in die omstandigheden wordt omgegaan met het dilemma.
Een andere techniek is Creative Problem Solving (CPS). Dit betreft een gestructureerde aanpak die ik inzet voor complexe problemen, welke eerst geanalyseerd dienen te worden. CPS is opgebouwd uit 6 stappen en de kracht van CPS zit, voor mij, in de combinatie van analytisch en intuïtief denken & doen.
Waar ik ook mee werk is -interactief- Design Thinking. Een beproefde aanpak voor listige problemen met veel belanghebbenden waarop je geen eenduidige oplossing kunt toepassen. Design Thinking accentueert het perspectief van de mens achter de vraag: de eindgebruiker. Bij prototyping (o.a. met LEGO) laat ik -creatieve- oplossingen iteratief testen én toetsen in de praktijk.
Foto: start prototyping. Probleem deze dag was: hoe richten we ideale nieuwe werkruimte in voor docenten.
Presentatie groep 1 -Graafschap College-
Docenten -regio Utrecht- maken zich de crea-techniek Design Thinking eigen. Er zat nu bij uitzondering een stuk training in de facilitering.
Fotogalerij van facilitator dag Design Thinking (Design Based Education) met docenten én studenten. Opdracht was: hoe omzet met 50% te verhogen van vakantiepark 'Het gouden plakje' in Westerveld. Als ijsbreker: rap battle.
Foto: opstelling 'gesloten vissenkom,' ; een dialoogmethodiek, die ik voor een pauze had ingezet bij een werkbijeenkomst in Zwolle. Opdracht:'tegengaan van verdere krimp in het vmbo. Hoe? '
Hier werken deelnemers in de opstelling 'open vissenkom'.